David Folkenflik

Geraldo Rivera of Fox News has described NPR's David Folkenflik as "a really weak-kneed, backstabbing, sweaty-palmed reporter." Others have been kinder. The Columbia Journalism Review, for example, once gave him a "laurel" for reporting that immediately led the U.S. military to institute safety measures for journalists in Baghdad.

Based in New York City, Folkenflik is the media correspondent for NPR News. His stories and analyses are broadcast on the network's newsmagazines, such as All Things Considered, Morning Edition, and Here & Now, and are featured on NPR's website and mobile platforms. Folkenflik's reports cast light on the stories of our age, the figures who shape journalism and the tectonic shifts affecting the news industry. He profiled the Las Vegas columnist who went bankrupt fending off a libel lawsuit from his newspaper's new owner; conducted the first interview with New York Times executive editor Dean Baquet after his appointment; and chronicled how the demands of technology have forced the press corps to change how it covers presidential primaries.

Folkenflik is the author of Murdoch's World: The Last of the Old Media Empires. The Los Angeles Times called Murdoch's World "meaty reading... laced with delicious anecdotes" and the Huffington Post described it as "the gift that keeps on giving." Folkenflik is also editor of Page One: Inside the New York Times and the Future of Journalism. His work has appeared in such publications as the Washington Post, Politico Magazine, Newsweek International, the National Post of Canada, and the Australian Financial Review. Business Insider has called Folkenflik one of the 50 most influential people in American media.

Folkenflik joined NPR in 2004 after more than a decade at the Baltimore Sun, where he covered higher education, national politics, and the media. He started his professional career at the Durham (N.C.) Herald-Sun. Folkenflik served as editor-in-chief at the Cornell Daily Sun and graduated from Cornell with a bachelor's degree in history.

A four-time winner of the Arthur Rowse Award for Press Criticism from the National Press Club, Folkenflik has received numerous other recognitions, including the inaugural 2002 Mongerson Award for Investigative Reporting on the News and top honors from the National Headliners Club and the Society of Professional Journalists. He was the first Irik Sevin Visiting Fellow at Cornell and speaks frequently across the country. He often appears as a media analyst for television and radio programs in the U.S., the U.K., Canada, Australia and Ireland. Folkenflik lives with his wife, who is the senior director for original content at Audible (wholly owned by Amazon), and children in New York City.

Transcript

AUDIE CORNISH, HOST:

From NPR News, this is ALL THINGS CONSIDERED. I'm Audie Cornish.

MELISSA BLOCK, HOST:

And I'm Melissa Block.

In local TV news, one of the most basic ways to appeal to viewers is to constantly promise breaking news, but one station in Louisville, Kentucky, is taking a different approach. NPR media correspondent David Folkenflik tells us more.

DAVID FOLKENFLIK, BYLINE: The spot is for WDRB television in Louisville.

(SOUNDBITE OF TV BROADCAST)

The newest co-host for Barbara Walters' chatfest The View is a vivacious and outspoken model, actor and activist for children, seemingly a perfect person to have at the table of the successful network talk show.

But Jenny McCarthy is also one of the nation's leading skeptics about the safety of vaccines. And in that role, ABC's newest star has stirred consternation.

Transcript

RENEE MONTAGNE, HOST:

In local television news, one of the most basic ways to appeal to viewers is the constant promise of breaking news. As NPR media correspondent David Folkenflik reports, one station in Louisville, Kentucky is taking a different approach and it's beginning to win attention for it.

DAVID FOLKENFLIK, BYLINE: The spot is for WDRB television in Louisville.

(SOUNDBITE OF TV SPOT)

Transcript

RENEE MONTAGNE, HOST:

When it was revealed recently that the Justice Department had secretly seized records belonging to journalists, part of an effort to end high-profile government leaks, it sparked a huge debate about press freedom. But in one of the cases involving Fox News, there is a disagreement. Justice officials say they told Fox they were about to obtain telephone records for one of its senior reporters. The man at the center of the story has a different version of events, as NPR's David Folkenflik reports.

Fox News officials professed indignation and surprise last week over the search of reporter James Rosen's records amid a federal leak investigation

But prosecutors told Fox's parent company of a subpoena nearly three years ago.

Prosecutors issued a subpoena for Rosen's phone records and got a judge to sign off on a sealed warrant for his emails back in May 2010.

Transcript

DAVID GREENE, HOST:

The White House is defending itself - again - against charges that it's trampling on the First Amendment. The Justice Department obtained a portfolio of information about a Fox News reporter's conversations and visits. Obtaining this information was part of an investigation into a possible leak. A federal prosecutor said the reporter, James Rosen, had conspired in the commission of a crime. We have more from NPR's David Folkenflik.

Transcript

SCOTT SIMON, HOST:

This is WEEKEND EDITION from NPR News. I'm Scott Simon. Pair of unrelated stories this week, both involving the news media, served to remind a lot of Americans of how little information that we may assume to be private, really is private. One story involves the U.S. Justice Department's efforts to find out who reporters are talking to; the other, reporters secretly monitoring their sources' activities.

We're joined now by NPR media correspondent David Folkenflik, from New York. David, thanks for being with us.

Transcript

AUDIE CORNISH, HOST:

The editor-in-chief of Bloomberg News is apologizing. That's after admitting his reporters tracked how subscribers use the company's famous financial data terminals. The disclosure has caused an uproar in the financial services world. As NPR's David Folkenflik reports, the episode has roots both in Bloomberg's innovations in data management, and its corporate culture.

Journalists make choices all the time that influence our understanding of the news — the choice of what stories to cover, which people to interview, which words to use. And major news organizations have been reconsidering how best to describe a group of people whose very presence in this country breaks immigration law.

The Tribune Co., emerging from bankruptcy and looking to reshape itself, is now considering the sale of all its newspapers — including the Chicago Tribune, the Los Angeles Times, The Baltimore Sun and five other regional newspapers. It's still very early in the sale process; although the newspaper unit has been valued at $623 million, significant debts are also attached, and Tribune has signaled that it reserves the right not to sell if there isn't a worthy bid.

In the age of hundreds of cable channels, millions of 140-character bulletins and an untold number of cat videos, a fear has been growing among journalists and readers that long-form storytelling may be getting lost.

Transcript

DAVID GREENE, HOST:

This is MORNING EDITION from NPR News. Good morning, I'm David Greene.

RENEE MONTAGNE, HOST:

And I'm Renee Montagne. This morning we have news about our own network, word that TALK OF THE NATION, the daily call-in show broadcast by NPR for the last 21 years, will go off the air this summer. TALK OF THE NATION will be replaced by an expanded version of the news magazine HERE AND NOW. That's currently produced by member station WBUR in Boston, which will continue to produce it in partnership with NPR.

NPR announced Friday morning that it will no longer produce the Monday-to-Thursday call-in show Talk of the Nation.

It will be replaced by Here and Now, a show produced in partnership with member station WBUR in Boston. Reported stories will be part of the show's format.

One of the joys of living in New York City is laughing at the giant screaming headlines in the New York Post. When the former secretary of state knocked back a beer on one of her trips abroad: "Swillary." When the Lance Armstrong doping scandal broke: "Drug Pedaller." And when CIA director David Petraeus admitted having an affair? "Cloak And Shag Her."

The educational division of the media conglomerate News Corp., called Amplify, unveiled a new digital tablet this week at the SXSW tech conference in Austin, Texas, intended to serve millions of schoolchildren and their teachers across the country.

Amplify promises the tablet will simplify administrative chores for teachers, enable shy children to participate more readily in discussions, and allow students to complete coursework at their own pace while drawing upon carefully selected online research resources.

The week's developments include a pope emeritus for the first time in six centuries, federal budget cuts seemingly designed by Sweeney Todd, and the visit by one of the NBA's all-time rebounders (Dennis Rodman) to the son of one of the world's greatest sportsmen (that would be North Korean dictator Kim Jung Un, whose late father claimed to have shot five holes-in-one on his very first golf outing).

CNBC is far and away the television ratings leader in the financial cable news business. Now, evidence arrives that its executives, producers and reporters are going to great lengths to maintain its status.

The channel has adopted a policy that prohibits guests from appearing on rival channels amid breaking news if they want to be seen by CNBC's larger audience.

Transcript

MELISSA BLOCK, HOST:

From NPR News, this is ALL THINGS CONSIDERED. I'm Melissa Block.

The Grey Lady is shedding more of its assets. This afternoon, The New York Times Company announced that it intends to sell The Boston Globe and other properties it owns in New England.

For more on this, NPR's media correspondent David Folkenflik joins me from our bureau in New York. And, David, what can you tell us? Why this sale, and why now?

One of the top collegiate football players in the country, Notre Dame's Manti Te'o, was lionized by the media amid stories of his perseverance on the field after both his grandmother and his girlfriend died.

Thanks to an expose by Deadspin, the girlfriend's very existence is now believed to be a hoax, throwing the Heisman runner-up and his university on the defensive.

Nearly everyone reported so many things wrong in the first 24 hours after the Sandy Hook shootings that it's hard to single out any one news organization or reporter for criticism.

In the wake of last Tuesday's elections, a lively debate has erupted into the open over whether conservatives and the Republican Party were well-served by their favorite media outlets.

Former Gov. Mitt Romney was reported to have been so certain of a victory on Tuesday night that he cast aside tradition and did not draft a concession speech. But conservatives now say his misplaced confidence — and theirs — were bolstered by the predictions of many like-minded pundits, which were broadcast and posted online around the clock by sympathetic news outlets.

Imagine a ballot Tuesday that confronted you not with a choice between candidates named OBAMA and ROMNEY, but that looked more like this:

How much do you support the REPUBLICAN?

Pick only one.

Utterly _____

More than that ____

For much of Election Day, that was what viewers encountered in watching Fox News' coverage. President Obama was, in the words of Fox & Friends co-host Steve Doocy at the outset of the day, a guy who "promised hope and change — a lot of stuff — and he didn't deliver."

Transcript

SCOTT SIMON, HOST:

This is WEEKEND EDITION from NPR News. I'm Scott Simon. The BBC, one of the world's most prominent broadcasters, is in an uproar over allegations that one of its most famous TV personalities was a pedophile who preyed upon youths who appeared on his shows. As NPR's David Folkenflik reports, the BBC is both investigating the actions of the late Jimmy Savile and fielding sharp questions about why it killed a documentary exploring such accusations late last year.

This weekend, a slew of newspapers in key swing states including Ohio are expected to release their endorsements for the presidency and other elected positions.

Such external validation is highly prized by candidates, but it's no longer entirely clear why.

For most American viewers, including this one, much of Monday night's presidential debate on foreign policy was conducted as though it were in a foreign language.

References to Mali, to former U.N. Secretary-General Kofi Annan, missile shields in Poland, "status of forces" agreements — could only have befuddled the voting public.

It's not that the candidates invoked unimportant issues. And it's not that the two held so elevated a conversation mere mortals could not understand. It's that they were debating almost entirely in tone rather than content.

Pages